چرا برخی از پزشکان با نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مخالف اند ؟

در مدت فعالیت چندین ساله گروه فناوری اطلاعات ژنیک افتخار داشته‌ایم با پزشکان، مطب ها، کلینیک‌ها و اشخاص بسیاری در ارتباط باشیم. در این مقاله به بیان برخی از تجربیات این گروه در پاسخ به سوال “چرا برخی از پزشکان با نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک مخالف اند؟ ” خواهیم پرداخت :

  • اولین و مهمترین دلیل در این رابطه وجود تکنوفوبیا در افراد است. ترس از تکنولوژی که ریشه در گذشته افراد دارد. در بسیاری از موارد به ویژه در ارتباط با پرسنل مطب با این مسئله روبرو گشتیم. صد البته تیم فروش ژنیک پس از شناسایی این مشکل با ارائه راهکارهای نوین و آموزش حرفه‌ای نرم افزار به پرسنل توانست تا حدود زیادی بر این مسئله غلبه نماید.
  • بسیاری از مجموعه‌های پزشکی به ریتم کاری ثابتی رسیده اند. نحوه نوبت دهی ، ثبت زمان ورود و خروج پرسنل، نحوه دسترسی به پرونده و مدارک بیماران با روش‌های ابداعی و … از جمله موارد آن است. در این گونه موارد خوب یا بد بودن نرم افزار اهمیت خاصی ندارد تنها احتمال بروز مشکلات در اثر ورود نرم‌افزار و تغییر رویه موجود در مجموعه (مطب) است. در این زمینه انتخاب یک نرم‎افزار مناسب، دارای رابط کاربری آسان و از همه مهمتر دارا بودن یک تیم پشتیبانی قوی می‌تواند این دغدغه را پوشش دهد.
  • گزینه سوم موردی است که بسیار با آن مواجه شده‌ایم. پرسنل مخالف نرم افزار!! پرسنل خواسته یا ناخواسته نقش مهمی در انتخاب یا عدم انتخاب نرم افزار دارند. همکاری آنان در استفاده صحیح از نرم‌افزار می‌تواند رضایت پزشک در کاربری نرم‌افزار را به دنبال داشته باشد، اما عدم همکاری آنان در بسیاری از موارد منجر به عدم استفاده می‌گردد.

 

اما به راستی چرا پرسنل باید مخالف نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک باشند؟

مهمترین مسئله آن است که پرسنل احساس می‌کنند نرم افزار جای آنها را خواهد گرفت ، کارشان نادیده گرفته شده و موقعیت شغلیشان به خطر خواهد افتاد.

دومین مسئله ترس از استفاده و کار با نرم افزار و به اصطلاح تکنوفوبیاست. این مسئله نیز  توسط تیم ژنیک پس از نصب آزمایشی رایگان نرم‌افزار همراه با آموزش کامل به پرسنل همچنین پیگیری مداوم این گروه جهت استفاده و رفع ایرادات و پاسخ به سوالات احتمالی پرسنل منجر به این گشته تا پرسنل مجموعه ارزش وجود نرم افزار در کنترل امور مطب به ویژه در بحث نوبت‌دهی، حسابداری، انبار و پرونده‌های پزشکی را درک نمایند. طبیعیست با بالا رفتن آگاهی و افزایش مهارت در کار، ترس از انجام امور کاهش می‌یابد.

  • تجربه ناموفق پزشکان از نرم‌افزارهای قبلی نیز یکی دیگر از عوامل مخالفت آنان با خرید نرم‌افزار است. در مدت فعالیت گروه فناوری اطلاعات ژنیک، متاسفانه با این دست از عدم رضایت پزشکان از نرم‌افزارهای قبلی بسیار روبرو گشته ایم. کاربری سخت، پشتیبانی ضعیف، دریافت هزینه بعضا پایین در خرید اولیه و سپس دریافت هزینه‌های گزاف برای خرید ماژول‌های متعدد مورد نیاز و بسیاری از این گونه موارد منجر به دید منفی پزشکان نسبت به نرم افزار های مدیریت مطب و کلینیک گشته است. به نوعی ایجاد وابستگی و دردسرهای کاربری سبب افزایش دغدغه شده و این موضوع خلاف رسالت تکنولوژی در کار است. مفتخریم در این زمینه اعلام کنیم گروه ژنیک در مدت فعالیت خود نه تنها هیچ نارضایتی از سوی پزشکان دریافت ننموده بلکه بخشی زیادی از مشتریان ما پزشکان برگشتی از دیگر نرم افزارها هستند.
  • گروهی که درصد کمتری از مخالفین را برای استفاده از نرم‌افزار دارند پزشکانی را شامل می‌شوند که کمترین اطلاعات را از این تکنولوژی داشتند. مخالفت آن‌ها از عدم اطلاعات کافی می آید. این گروه از مزایا و امکانات منحصر به فردی که نرم افزار مدیریت مطب در اختیار آنها قرار می‌دهد بی خبرند، بنابراین در دید اول کاملا مخالف هستند. این دسته از پزشکان، همانند جواهری هستند که به فکر آینده کاری خود و اصلاح شرایط بد مطب داری در کشور هستند و پس از اطلاع رسانی و آموزش، مطلع می‌گردند که استفاده از این تکنولوژی چه کمک فراوانی به آنان خواهد نمودو چه تاثیر مثبتی بر راندامان ایشان خواهد گذاشت.

در پایان شایان ذکر است که موارد معرفی شده جزو موارد پرتکرار اما محدود در جامعه پزشکی هستند که با آن مواجه گشتیم. افتخار گروه فناوری اطلاعات ژنیک بر آن است که در بسیاری از موارد جامعه بزرگ پزشکی کاملا آمادگی پذیرش استفاده از نرم افزار را داشته و تنها به دنبال گزینه مناسب بوده‌اند که در این راه به جمع مشتریان گروه فناوری اطلاعات ژنیک پیوستند.