تا چه میزان نقش منشی در مدیریت مطب و کلینیک را تاثیرگذار می‌دانید؟  آیا در انتخاب منشی خود استانداردهایی را در نظر داشته‌اید؟ آیا در این استانداردها جدا از اخلاق و قابلیت اعتماد، فاکتورهایی نظیر روابط عمومی بالا، آشنایی با تکنولوژی های نوین و… را نیز در نظر گرفته‌اید؟ عموماً بزرگترین دغدغه بسیاری از پزشکان جذب منشی قابل اعتماد و کار آزموده است.

وجود تنوع گسترده خدمات در حوزه بهداشت و درمان، افزایش تخصص‌ها و بالارفتن تعداد بیماران مراجعه کننده به پزشکان، لزوم نیاز به یک فرد باهوش، آموزش دیده و با تجربه به جهت اداره امور مطب را افزایش می‌دهد. در انتخاب منشی بررسی توانمندی‌ها، نقش و فعالیت‌هایی که وی باید در آن جایگاه انجام دهد، باید مورد توجه قرارگیرد. در فرهنگ لغات انگلیسی معنی کلمه Secretary  منشی، دبیر و رازدار ذکر شده است.

منشی نقش بسزایی در مدیریت مطب دارد. به طوری که عدم حضورش در مطب بسیار احساس می‌شود. نظم و انضباط منشی از جمله مواردی است که پزشک باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد. زیرا منشی بی‌نظم و سر به هوا مسبب اختلال در کار پزشک و کم شدن تعداد مراجعین خواهد شد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که منشی را نباید به عنوان یک تلفن‌چی یا تعیین کننده وقت و نوبت برای مراجعین در نظر گرفت، بلکه آنان عهده‌دار وظیفه حساس، پر زحمت و مؤثر اند که مستلزم برخورداری از مسئولیت پذیری و حس تعهد درقبال مراجعان و پزشک است که مدیریت مطب از نظر فیزیکی، نظافت و زیبایی ظاهر و هم از نظرجو عاطفی و خصوصیات روحی و روانی بیشتر از همه بر ‌عهده آنان است.

با توجه به اینکه منشی اولین شخص در برخورد با بیماران و مراجعه‌کنندگان به مجموعه است، نیاز توجه به موارد زیر در انتخاب وی بسیار حائز اهمیت است :

  1. دارای بهره هوشی و هوش هیجانی بالا باشد، بدین معنا که هنر مدیریت رابطه را در ایجاد یک فضای توأم با نظم، آرامش، سعه‌صدر و قدرت ابتکار و تصمیم‌گیری داشته باشد.
  2. علاقمند به کار باشد. دوست داشتن و علاقه به این حرفه از اهمیت بسیاری در نحوه برخورد وی با مراجعه کنندگان برخوردار است. نگاه از دید دانای کل، عدم پاسخگویی مناسب به بیمار، عدم بیان و لحن مناسب در صحبت با بیماران بویژه در گفتگوی تلفنی و اهمیت دادن به معرفی‌نامه پزشکان، می‌تواند مشکلات بسیاری در حفظ و کسب توصیه بیماران برای رشد کار به همراه داشته باشد.
  3. شرکت در دوره‌های آموزشی مانند دوره آموزشی منشی مطب پزشک ، دوره‌های کار با کامپیوتر ، اخلاق و مدیریت و روانشناسی که توسط انجمن نظام پرستاری و سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می‌گردد و می‌تواند کمک شایانی به ایجاد اعتماد از سوی پزشک نسبت به فعالیت منشی و همچنین افزایش راندمان کاری وی بنماید.

گروه فناوری اطلاعات ژنیک

کپی برداری با ذکر منبع بلامانع است.