جمعیت جهان در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۷٫۶ میلیارد نفر رسید. این در حالی است که پیش بینی می‌شود جمعیت جهان تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۸میلیارد نفر باشد. حفظ سلامت سالمندان و مراقبت از آن‌ها، برای تمامی جوامع از اهمیت بسیاری برخوردار است. مطابق پیش بینی‌ها جمعیت سالمندان جهان تا پایان سال ۲۰۲۵ در حدود ۱٫۲ میلیاردنفر خواهد بود. این جمعیت مسن هزینه‌های زیادی از لحاظ مراقبت و درمان بردوش دولت‌ها در سال‌های آینده خواهد گذاشت. به همین دلیل نیز هم اکنون در بسیاری از کشور‌ها تمرکز بر روی ویزیت از راه دور برای سالمندان افزایش پیدا کرده است تا هزینه‌های مراقبت، درمان و نگهداری در آینده به حداقل برسد.

 

سلامت سالمندان و هزینه‌های سنگین درمانی

امروزه آنالیز اطلاعات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که هزینه‌های جاری یک فرد سالخورده بیش از ۸۵% بیشتر از هزینه‌های افراد جوان می‌باشد. دلیل این موضوع این است که از سن ۵۰ سالگی، هزینه‌های بهداشت و درمان نیز به سبد هزینه‌های خانوار افزوده می‌شود. هرچند که شرکت‌های بیمه، همواره به دنبال تامین این هزینه‌ها بوده اند. امّا تجربه نشان داده که بیشتر این هزینه‌ها بردوش خانواده‌ها می‌باشد.

اهمیت تله ویزیت برای سالمندان

برخی فکر می‌کنند که تله ویزیت برای سالمندان موثر نیست اما در  این دوره از زندگی، فرد به یک پشتیبانی عالی و حمایت قوی نیاز دارد. زیرا این افراد ممکن است بعد از داشتن یک زندگی شلوغ و پر از دوستان و فرزندان مجبور دوره سالمندی را به تنهایی سپری کنند. به طور حتم مقابله با تنهایی و شرایط غیرقابل اجتناب دوره سالمندی و ادامه زندگی و پذیرش مشکلات به حمایت و پشتیبانی قوی نیاز دارد. نیازهای جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار است. مسائل روانی ناشی از سالمندی نیز، تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه بوجود می‌آورد. در این خصوص، آموزش بهداشت و شیوه زندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده آن‌ها از راه دور توسط ویزیت از راه دور امر مهمی‌ است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید.

افزایش اهمیت حفاظت روانی در سالمندان

سالمندان جدا از تمام حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم به کمک‌های روحی روانی هم نیازمند هستند؛ چرا که دوره سالمندی مانند بقیه دورآن‌های زندگی علاوه بر مشکلات جسمی ‌با بیماری‌های روانی زیادی از جمله تنهایی، افسردگی، اضطراب و استرس همراه است. بنابراین مشاوره‌های روانشناسی و روان درمانی در حفظ سلامت روانی یک سالمند نقش به سزایی داشته و میتوان توسط یک ویزیت از راه دور بهترین مشاوره از راه دور را به سالمندان هدیه داد. در دوران سالمندی و کهنسالی، مواردی مانند دوری از فرزندان، ابتلا به بیماری‌های مزمن، فوت همسر یا عزیزان، رنج بیماری‌های طولانی مدت و یا داشتن بیماری روانی که با افزایش سن رخ می‌دهد می‌تواند چالش‌های زیادی را از نظر روحی و روانی ایجاد کند. سندرم لانه خالی یکی دیگر از مشکلات رایج و عذاب آور برای افراد سالمند است که نیاز به حمایت افراد سالخورده را بیشتر می‌کند؛ اما مشاوره و به خصوص تله ویزیت در سالمندان به افراد سالخورده کمک می‌کند تا زندگی مسالمت آمیز را پشت سر بگذارند و با تمرکز بر روی جنبه‌های مثبت زندگی خود بیشتر این مشکلات را پشت سربگذارند و از بروز بیماری‌های روانی و عوارض احتمالی آن‌ها جلوگیری کنند.

تله ویزیت سالمندان

 

نقش تله ویزیت در سلامت سالمندان

با استفاده از تله ویزیت، سالمندان برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای و درمانی دیگر نیازی به کمک گرفتن از دیگران برای شرکت در ویزیت حضوری را ندارند. ویزیت از راه دور برای افراد مسن می‌تواند به شما و عزیزانتان کمک کند تا با تغییرات گیج یا ناراحت کننده، احساسات و نگرانی‌هایی را که در طی روند پیری ایجاد می‌شوند مقابله کنند. توسط ویزیت از راه دور سالمندان میتوانند بر موارد ذکر شده زیر به تنهایی فایق آیند و از سلامتی خود مراقبت کنند:

۱.اندازه گیری و نظارت بر پارامترهای سلامتی

اندازه‎گیری فشارخون، قندخون، چربی خون، وضعیت تنفسی، ضربان قلب و … در افراد مسن از اهمیت خاصی برخوردار است. چرا که مقادیر این پارامترها می‌تواند بطور مستقیم با حیات این افراد مرتبط باشد. تجهیزات پوشیدنی و پزشکی زیادی وجود دارند که این پارامترها را بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی اندازه گیری و کنترل می‌کنند. سالمندان می‌توانند با اشتراک گذاری این اطلاعات با پزشکشان از راه دور از سلامتی خود مراقبت کنند.

۲.کنترل مصرف دارو

تقریبا تمام افراد مسن از داروهای مختلف مرتبط با بیماری‌هایشان استفاده می‌کنند. این داروها برای آن‌ها بسیار حیاتی است و با سلامت آن‌ها ارتباط مستقیم دارد. امّا به دلیل سن بالا و فراموشی، معمولا مصرف آن‌ها با تاخیر یا اشتباه مواجه می‌شود. با کمک تله ویزیت و کنترل از راه دور می‌توان نقش مهمی ‌در این بخش ایفا نمود و با یادآوری مصرف داروها از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

۳.آزمایشات تشخیصی

افراد سالمند نیاز دارند تا برخی اوقات پارامترهای سلامت خود را اندازه گیری کنند. برای چنین آزمایشاتینیز حضور در آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی اجباری است. این درحالی است که رفت و آمد می‌تواند برای آن‌ها مشکل و هزینه‎بر باشد. تجهیزات سلامت الکترونیک می‌توانند نمونه آزمایشات دوره‎ای را از بیماران را دریافت کرده و جواب آزمایشات را برای بیماران و پزشکان معالج آن‌ها ارسال کنند. به این ترتیب پزشک می‌تواند با مشاهده نتایج دریافت شده، درمان‌های مورد نیاز را تجویز کرده و به اطلاع بیمار برساند.

۴.نظارت از راه دور

مراقبت از سالمندان، حتی زمانی که در کنار آن‌ها هستیم کار دشواری است. مراقبت و ویزیت از راه‎ دور می‌تواند برای ارتقاء سلامت سالمندان موثر واقع شود. یکی از مزیت‌های نظارت از راه دور عدم صرف وقت جهت رفت و آمد است که می‌تواند باعث صرفه جویی در زمان شود. با استفاده از تله ویزیت پزشکان می‌توانند به راحتی به مراقبت از تعداد بیشتری سالمند در فواصل زمانی کوتاه‌تری بپردازند.