بازاریابی پزشکی به معنای رابطه‌ای است که با مشتریان خدمات پزشکی-درمانی برقرار می‌کنید. بازاریابی پزشکی فقط به معنای طراحی لوگو نیست، بلکه آنچه در آن بسیار مهم به شمار می‌رود، موضوع فرهنگ است. فرهنگی که در تمام بدنه یک مجموعه درمانی و پزشکی جاری می‌شود و هر یک از پرسنل و اعضای مجموعه به معنای واقعی کلمه، آن را درک کرده و در شرح شغلی خود دریافت می‌کنند.

 

مزایای بازاریابی پزشکی

  •  پیدا کردن مخاطبین و مراجعه کنندگان
  • بالا بردن کیفیت خدمات
  • جذب مشتری و مراجعه کنندگان بیشتر
  • شناخت مشتری و حفظ آن
  • کسب تجربه در چگونه جذب مشتری
 

چرا بازاریابی در پزشکی اهمیت دارد؟

بازاریابی در عرصه پزشکی با تغییر رویکردهایی که صورت گرفته تقریبا ضروری است. اکنون سال‌هاست که دیگر فقط حجم مخاطب و بیماران اهمیت ندارد بلکه ارزشی که برای مخاطب ایجاد می‌شود در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است. کمیت سال‌هاست که به محاق رفته و کسب و کارهایی امکان رشد و پیشرفت دارند که کیفیت را جدی گرفته‌اند. برای ارائه خدمات پزشکی قابل‌قبول باید بیماران را در روند درمان و استفاده از محصولات مختلف، با برند عجین کنید. باید ارتباطی گرم و موثر با آنها برقرار کنید و در واقع رابطه از حالت عرضه از شما و دریافت از مشتری دگرگون می‌شود. حالا با وجود اقدامات متنوع بازاریابی پزشکی می‌توان به این نتیجه رسید که تولید و ارائه محصول و خدمات امری کاملا دوسویه است و تعاملی که میان مشتری و تولیدکننده و ارائه‌دهنده وجود دارد منجر به رضایتی عمومی و سود هر دو طرف خواهد شد.

اگر قرار باشد که در میان برندهای گوناگونی که قد علم می‌کنند و خدمات متنوعی که روزانه به بازار پزشکی اضافه می‌شوند، منفعل و خاموش بمانید به زودی از بازار حذف خواهید شد. راه چاره، شناخت و به کارگیری دقیق بازاریابی پزشکی است و ایجاد ارتباطی دائمی که طی آن مخاطب یا همان بیمار نه تنها به مشتری درجه یک شما بدل می‌شود که حتی در نقش سفیر برند ظاهر شده و برندتان را به دیگران هم تبلیغ می‌کند.

 

بازاریابی دیجیتال پزشکی

بازاریابی دیجیتال پزشکی

رشد چشمگیر ابزارهای دیجیتال و دسترسی آسان‌تر مردم به اینترنت و فضای آنلاین نسبت به گذشته سبب رونق بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ شده است. با پیدا شدن ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن، تمایل مردم برای استفاده از خدمات آنلاین پزشکی بسیار بیشتر شده است. این فضا، ضرورت حضور پزشکان و فعالین حوزه‌ی درمانی و بهداشتی در فضای مجازی را چند برابر کرده است.

از جمله ابزارهای ضروری در بازاریابی دیجیتال پزشکی می‌توان به وب سایت پزشکی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو پزشکی، ویدیو مارکتینگ، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی محتوا و تهیه بلاگ اشاره کرد. استفاده از تمامی ابزارهای ذکر شده نیاز به تحقیق و برنامه ریزی اصولی و استفاده از کارشناسان متخصص دارد.

در تمامی ابزارهای دیجیتال نیز، تجربه کاربر نقش بسیار مهمی دارد. اگر کسی بخواهد صفحه ای از سایت پزشکی شما را بازدید کند، آیا در حدود ده ثانیه از خدمات پزشکی شما مطلع می‌شود؟ آیا محتوای متنی، تصاویر و ویدیوهای موجود در سایت و شبکه‌های اجتماعی پزشکی شما به نیاز و پرسش های افراد پاسخ مناسب می‌دهد؟ شبکه اجتماعی پزشکان باید مکانی برای تعامل با افراد باشد و علاوه بر رفع نیاز آن ها، بتواند حس خوبی را در آنها ایجاد کند.

بازاریابی دیجیتال برای پزشکان و صاحبان کسب و کارهای پزشکی، یک سرمایه گذاری بلند مدت است. ممکن است مجبور شوید برای اجرای این فعالیت‌ها نیروهایی را استخدام کرده و بودجه بیشتری نسبت به گذشته خرج کنید. اما در پایان، در صورت اجرای اصولی برنامه‌ها، ارزش این هزینه‌ها را دارد و قطعاً حجم مراجعین یا مشتریان شما سریع‌تر از گذشته رشد می‌کند.

آمارهای موجود در دیجیتال مارکتینگ پزشکی

  • ۸۰ درصد افراد درباره بیماری خود ، علائم آن و.. در اینترنت جست و جو می‌کنند.
  • ۵۰ درصد بیماران به مواردی که در اینترنت و شبکات اجتماعی مطالعه می‌کنند در جهت سلامتشان عمل می‌کنند.
  • ۹۰ درصد افراد به اطلاعات موجود در اینترنت درباره پزشکی اعتماد دارند .
  • ۴۵ درصد افراد در تلفن همراه خود حداقل یک اپلیکیشن مربوط به سلامت دارند.
  • ۶۰ درصد از پزشکان معتقدند که فضای مجازی بسیار  جذب مشتری و .. تاثیر دارد.

پس باید دانست که امروزه بازاریابی پزشکی امری ضروری ‌است.