SXSW به علت کرونا لغو شد

ویروس کرونا روی صنعت فناوری جهان تأثیر منفی می‌گذارد. بسیاری از شرکت‌ها، کارخانه‌هایشان را تعطیل، مسافرت‌های مرتبط با تجارت را ممنوع کرده‌اند. بسیاری از رویدادهای مهم صنعت مانند کنفرانس F8 فیس‌بوک، نمایشگاه اتومبیل ژنو، کنفرانس سالانه Google I/O و کنگره جهانی موبایل  و نمایشگاه موبایل بارسلون به دلیل شیوع آن لغو شده‌اند.

 همچنین شرکت اپل اعلام کرد به دلیل تأثیر ویروس کرونا، نمودار درآمد سه‌ماهه خود را از دست خواهد داد. این شرکت در پی شیوع این ویروس به طور موقت کل ۴۲ فروشگاه خود را در کشور چین (یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای خود) تعطیل کرد. این شرکت همچنین به فروشگاه‌های خرده فروشی هشدار داده است که در جایگزین کردن گوشی برای آیفون‌هایی که خراب شده، با مشکل کمبود تامین مواجه خواهند از سوی دیگر شکرت اپل سفر به ایتالیا، چین و کره‌جنوبی را محدود کرده و یک فروشگاه خرده فروشی را نیز در ایتالیا بسته شده است. این شرکت همچنین از حضور در جشنواره SXSW منصرف شده است.

توئیتر نیز مانند دیگر شرکت‌ها از حضور در جشنواره SXSW انصراف داد. توئیتر پیش از این نیز کلیه سفرهای تجاری و رویدادهای غیرحساس برای کارکنان را به حالت تعلیق درآورده و به همه کارمندان خود دستور داده تا از خانه کار کنند. همچنین مدیرعامل این شرکت که قصد داشت در سال ۲۰۲۰ چند ماه را در آفریقا بگذراند، بیان نمود با توجه به شیوع این ویروس در حال ارزیابی مجدد این برنامه‌ها است.

جنیفر کریستی مدیر ارشد منابع انسانی توییتر با ارسال یک پیام آنلاین، اعلام کرد که این کمپانی ۵ هزار کارمند ۳۵ دفتر خود در نقاط مختلف جهان را تشویق می‌کند تا در صورت امکان از خانه کار کنند.

در بخشی از این پیام آمده است: «هدف ما پایین آوردن احتمال شیوع کروناویروس کووید-۱۹ برای ما و جهان اطرافمان است.»

این تصمیم توییتر پس از آن اتخاذ می‌شود که این غول فناوری همه سفرها و رویدادهای کاری غیر ضروری این شرکت را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد که این سیاست تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی یا مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا چراغ سبز نشان دهند، ادامه خواهد یافت.

شرکت پرداخت الکترونیک اسکوئر (Square) که همچون توییتر به سرپرستی جک دورسی اداره می‌شود نیز همین توصیه را به چهار هزار کارمند خود کرده است.

شرکت فیسبوک بزرگ‌ترین رویداد سالانه خود یعنی کنفرانس توسعه‌دهندگان F8 را لغو و سفر کارمندانش به چین را محدود کرد. همچنین یک نشست بازاریابی که در اوایل ماه مارس برنامه‌ریزی شده بود و انتظار می‌رفت ۴ هزار نفر را به خود جلب کند، نیز به خاطر شیوع این ویروس کرونا لغو شده است.

این شرکت به سازمان جهانی بهداشت به منظور ارائه اطلاعات بهداشتی، تبلیغات رایگان ارائه می‌دهد، و نیز انتظار می‌رود تولید هدست VR را نیز با تأخیر انجام دهد. فیسبوک تبلیغاتی را که نوید بخش درمان ویروس کرونا باشد ممنوع کرد و از حضور در جشنواره موسیقی SXSW کناره‌ گرفت. همچنین پس از اینکه آزمایش کرونا ویروس یکی از پیمانکاران آن در دفتر سیاتل، مثبت اعلام شد، دفتر خود در سیاتل را تعطیل کرد و از کارمندان خواست دورکاری کنند.

شرکت گوگل نیز در پی شیوع ویروس کرونا به کارمندان منطقه سیاتل اعلام کرده در صورت امکان دورکاری کنند. این شرکت همچنین علاوه بر بستن تمام دفاتر خود در چین، هنگ کنگ و تایوان، سفرهای تجاری را به چین و هنگ کنگ محدود کرده است. اما  دفاتر اروپا در هر صورت باز هستند. گوگل به کارمندانی که از چین برمی‌گردند گفته حداقل ۱۴ روز از خانه کار کنند. این شرکت اجلاس سالانه News Initiative Summit را لغو و همچنین کنفرانس سالانه خدمات ابری خود، که سال گذشته ۳۰هزار شرکت‌کننده را به خود جلب کرده بود، تغییر داد و فقط به یک رویداد دیجیتال تبدیل کرد. علاوه بر این کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان I/O را لغو کرد.

اقدامات شرکت های گوگل فیسبوک توئیتر آمازون و مایکروسافت در مقابل شیوع کرونا 

شرکت‌های  گوگل و فیسبوک سعی دارند تا جلوی انتشار هرگونه اطلاعات غلط راجع به ویروس کرونا را بگیرند. امروز شرکت فیسبوک اعلام کرد که قصد دارد تمامی اطلاعات اشتباه درباره این بیماری را از صفحات خود پاک کند. همچنین شرکت گوگل یک زنگ خطر SOS  برای جست‌و‌جو‌های مربوط به ویروس کرونا ساخته است. همچنین گوگل  به منظور اطلاع رسانی صحیح، بخشی در سایت طراحی کرده است که آمار لحظه‌ای مبتلایان به بیماری کرونا و اخبار جدید پیرامون این بیماری همه‌گیر را پوشش می‌دهد. در وب‌سایت جدید گوگل می‌توان آموزش‌های اولیه برای نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را مشاهده کرد. علاوه بر آن، وب‌سایت گوگل با ارائه توصیه‌هایی از بروز شایعات جلوگیری می‌کند.

تاکنون بارها شاهد بروز شایعات مختلف از جمله روش‌هایی برای تشخیص بیماری کرونا یا داروهای موثر برای درمان این بیماری همه‌گیر بودیم؛ برای مثال می‌توان به حبس نفس به مدت ۱۰ ثانیه برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا اشاره کرد. متخصصان در این زمینه گفته‌اند که چنین اقدامی برای تشخیص بیماری کرونا موثر نیست.

وجود وب‌سایتی مانند آنچه گوگل راه‌اندازی کرده است از درج شایعات بی‌اساس جلوگیری می‌کند. در بخش ویژه کرونا در وب‌سایت گوگل به این موضوع اشاره شده است که بیماری کرونا هنوز روش درمان تضمینی ندارد و بهترین راه‌کار برای مردم سراسر دنیا، پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. در وب‌سایت گوگل می‌توان اخبار منتشرشده از سازمان بهداشت جهانی را نیز مشاهده کرد. علاوه بر آن، اطلاعاتی از مبتلایان به بیماری کرونا در هر کشور به‌صورت تفکیک‌شده درج شده است و شمار قربانیان و درمان‌شدگان نیز اعلام می‌شود.

علاوه بر اطلاعات فوق، ویدیوهای آموزشی و قسمتی برای پاسخ به پرسش‌های متداول در نظر گرفته شده است و همچنین مقالاتی در زمینه‌های مختلف نیز ارائه می‌شود.

 یک گروه از سوی شرکت فیسبوک که مسئول بررسی حقایق هستند هم اکنون به بررسی موضوعات و داده‌های منتشر شده مرتبط به این ویروس پرداخته‌اند. فیسبوک تمامی اطلاعاتی را که توسط سازمان سلامت جهانی تکذیب شده‌اند را از صفحات خود پاک می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت آمازون بیش از ۱ میلیون تبلیغ را که مدعی درمان این ویروس بودند را حذف کرد و در اقدامی هزاران مورد از بازرگانان را بخاطر افزایش قیمت محصولات کنار گذاشته است. این شرکت اعلام نموده است آزمایش ویروس کرونای یکی از کارمندانش در دفتر سیاتل مثبت اعلام شده  و او اکنون در قرنطینه است، به همین دلیل از کارمندان منطقه سیاتل خواست تا پایان ماه مارس دورکاری کنند و نیز از جشنواره SXSW کناره‌گیری نمود.

طبق آمار مؤسسه تحقیقات PredictHQ تعویق برگزاری کنفرانس توسعه دهندگان گیم (Game Developers Conference)  که قرار بود در ماه مارس برگزار شود نیز ضرر زیادی را متوجه برگزارکنندگان این رویداد نموده است. پیش‌بینی شده بود بیش از ۳۰ هزار نفر در این رویداد حضور یابند و حالا گفته می‌شود تعویق این رویداد مرتبط با گیم، عملاً ۱۲۹ میلیون دلار خسارت به همراه دارد. بزرگ‌ترین رویداد گیم سانفرانسیسکو از سال ۱۹۸۸ هرسال برپا می‌شود و قرار بود امسال از ۱۶ تا ۲۰ آوریل در سانفرانسیسکو برگزار شود اما به تابستان موکول شد.

شرکت دل نیز به شرکت‌کنندگان کنفرانس فناوری خود در سال ۲۰۲۰ گفته است که به دلیل نگرانی‌های شیوع ویروس کرونا، این کنفرانس را به “محیط مجازی” منتقل کرده و تنها سخنرانی‌ها و برخی از جلسات بصورت آنلاین برگزار خواهد شد. همچنین قرار بود رویداد Dell Technologies World در ماه می برگزار شود که ظاهرا کنسل شده است.

تاثیر شیوع ویروس کرونا در ایران چگونه بوده است؟

در روزهای گذشته که بسیاری از مردم به جای بیرون رفتن از خانه به واسطه ترس از ابتلا به کرونا در منزل ماندگار شده اند و فضای مجازی و اینترنت را رصد می کنند، فشار زیادی به ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور وارد شد که همین عامل نیز از دلایل اصلی افت کیفی اینترنت در چند روز گذشته و برخی اختلال ها به شمار می رود.

اما تاثیر شیوع بیماری کووید۱۹ بر شرکت های فناوری اطلاعات ایرانی چه بوده است؟

تاثیر کرونا بر روی تاکسی های اینترنتی

از ابتدای اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، انتظار می‌رفت با کاهش استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی، استفاده از تاکسی‌های آنلاین افزایش داشته باشد اما آمارهای کارپینو از تعداد سفرهای آن نشان می‌دهد تعداد سفرهای تاکسی‌های اینترنتی افت قابل توجهی را تجربه کرده است. به عبارتی صنعت حمل‌ونقل آنلاین هم از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا در امان نمانده است. بر اساس آمار تعداد سفرهای شرکت تاکسی اینترنتی کارپینو ۲۵ درصد کاهش داشته است و ماکسیم نیز از افت ۳۵ تا ۴۵ درصدی سفرها خبر داده است.

در تپسی نیز تعداد مسافرانی که از این سرویس برای تردد خود استفاده می‌کردند کاهش یافته اما موضوع قابل توجه عدم تغییر رفتار مردم در پرداخت آنلاین بوده است. تپسی آموزش‌های لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در استفاده از تاکسی‌های آنلاین را به کاربران و رانندگان خود ارائه داده که یکی از آنها، استفاده از پرداخت آنلاین است. با این حال به گفته مدیران این شرکت در میزان پرداخت‌های نقدی و اعتباری تغییری صورت نگرفته و حتی مسافران مانند قبل، بیشتر از روش پرداخت نقدی در پرداخت کرایه خود استفاده می‌کنند.

طبق گزارش‌ها سفرهای اسنپ نیز کاهش داشته است. در این میان، اسنپ مارکت افزایش فروش را به نسبت قبل تجربه کرده و به طور کلی تقاضا و فروش اسنپ ‌مارکت در این ماه ۵۰ درصد به نسبت ماه قبل افزایش داشته است. نکته قابل توجه اینکه در پرداخت آنلاین کاربرها به نسبت ماه‌های قبل تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

همچنین اسنپ علاوه بر آموزش و اطلاع‌رسانی به رانندگان خود، ناوگان اسنپ را در قالب طرح سفر به سلامت تجهیز کرده است. گزینه عدم رعایت بهداشت به اپلیکیشگ اضافه شده و علاوه بر ضدعفونی کردن خودروهای ناوگان اسنپ قرار است مبلغ وام اعتبار سهمیه سوخت تا اطلاع ثانوی از حساب کاربران کسر نشود.

ژوبین علاقبند، مدیر عامل اسنپ  از دورکاری کارکنان اسنپ خبر داد و نوشت:

‏برای حفظ سلامتی همکاران‌مان تصمیم گرفتیم چند روزی دورکاری را تجربه کنیم. امیدوارم با کمک هم این روزها را به سلامت پشت‌سر بگذاریم.

کافه بازار نیز یکی از اولین استارتاپ‌هایی بود که به صف دورکاری پیوست و تلاش کرد سلامت کارکنان خود را تضمین کند. امیر حقیقت مدیر، روابط عمومی کافه بازار در این رابطه نوشت:

برای کاهش ریسک کرونا جمعی از اهالی کافه بازار امروز به شکل آزمایشی دورکاری می کنند تا نیازهای زیرساختی و امکان اجرایی شدنش در بلندمدت روشن شود. هرجایی امکانات، محدودیت‌ها، ملاحظات و فرهنگ سازمانی خودش را دارد. مهم این است که در بحران با همفکری و خلاقیت ریسک به کمترین حد برسد.

 

کرونا و دیجی کالا

دیجی کالا با وجود وضعیت پیش آمده نتوانسته به این جمع اضافه شود اما در این زمینه امیر حسن موسوی، مدیر روابط عمومی این مجموعه نوشت:

بخش زیادی از همکاران من در دیجیکالا درگیر عملیات هستند و ‎دورکاری برای ما یعنی سرویس ندادن دیجیکالا. تو این روزهای سخت، خیلی از هموطنانمون برای حفظ سلامتیشون خرید آنلاین رو انتخاب می‌کنن. سر کار رفتن برای ما الان دیگه فقط سر کار رفتن نیست. یه مسئولیت اجتماعی مهمه.

همچنین دیجی کالا به منظور افزایش توان عملیاتی خود، نسبت به جذب ۲۰۰۰ نفر نیروی جدید خبر داده است.

زرین پال نیز از دیگر شرکت‌های این لیست است. یکی از کارکنان این شرکت در توییتر نوشت:

مدیریت زرین پال برای احترام به سلامت کارمندان اعلام کردند تا سه شنبه میشه به صورت دورکاری کار رو ادامه داد. زرین پال مرسی که تو این شرایط یادمون میارید اهمیت دادن و مسوول بودن چقدر قشنگه.

آرش کریم بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل نیز امروز با انتشار توییت از آغاز عملیات دورکاری در این شرکت خبر داد. کریم بیگی گفت:

برای کاهش ریسک در مقابل کرونا از امروز فرایندی را کلید زدیم تا بخشی از همکاران با قابلیت دورکاری در شاتل موبایل به صورت دورکار فعالیتشان را ادامه دهند. جلسات داخلی روتین و فعالیت‌های داخلی رو هم فعلا تا جای ممکن برگزار نمی‌کنیم.

 باسلام، یکی از استارتاپ‌های ایرانی که در قم مستقر است، از تصمیم این مجموعه برای انجام فعالیت‌های خود به صورت دورکاری برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داده است.

فرادرس نیز از دیگر استارتاپ‌های ایرانی است که برای جلوگیری از ابتلای کارمندان خود به ویروس کرونا تصمیم به دورکاری گرفته است. مصطفی کمالی هریس، بنیانگذار فرادرس در توییتر نوشت:

ما در فرادرس از ابتدای هفته برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم و برای حفظ سلامتی همکاران حدود هفتاد درصد تیم اجرایی فرادرس به صورت دورکاری مشغول به فعالیت هستند. در طی چند روز آینده نیز با رصد دقیق شرایط در صورت نیاز این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهیم رساند.

کارکنان سیب اپ نیز دورکار شدند. یکی از کارکنان این شرکت در توییتر نوشت:

نگرانی بابت کارهای شرکت بالاست ولی نگرانی بابت سلامتی بچه ها بسیار بالاتره. از امروز کار در سیب اپ به صورت آزمایشی دورکاری خواهد بود. امیدوارم جهان از بحران کرونا نجات پیدا کنه.

داتین هم از دیگر شرکت‌هایی بود که از دورکاری خبر داد. اکانت رسمی توییتری این شرکت نوشت:

از هفته‌ها پیش که کرونا جهانی شد در داتین شروع به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی برای سلامت داتینی‌ها کردیم. اول هفته این اقدامات را تشدید کردیم و امروز با بیشتر شدن نگرانی‌ها تصمیم گرفتیم داتینی‌ها تا آخر هفته دورکاری کنند. امیدواریم خبرهای بهبود و اوضاع و مهار کرونا را زود بشنویم.

تخفیفان و کروناشرکت های تخفیفان و نت‌برگ به مدیریت نازنین دانشور نیز از دورکاری کارکنانشان خبر دادند. فناپ نیز به این صف پیوست و برای سلامت  کارکنانش ترجیح داده برای مدتی دورکاری را امتحان کند. مدیر عامل علی بابا نیز طی توییتی در این زمینه از دورکاری کارکنان خود خبر داد.

آپارات گیم از دیگر شرکت‌های لیست دورکاری است. یکی از کارکنان این شرکت در توییتر نوشت:

طی یک تصمیم هوشمندانه شرکت ما اجازه داد افرادی که امکان دورکاری دارند به شرکت نیان این هفته. امیدوارم تمام کسب و کارها تا جای ممکن با انجام کار مشابه اجازه بدن تا احتمال انتقال بیماری پایین بیاد و وسایل حمل و نقل عمومی خلوت تر بشه.

مدیریت سایت عصر ایران نیز اعلام کرد که به علت شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از بیمار شدن اعضای تحریریه، حضور دایمی خبرنگاران و اعضای تحریریه ۲۰ نفری به حالت تعلیق درآمده و از آن‌ها خواسته شده به صورت دورکاری انجام وظیفه کنند.

  گروه فناوری اطلاعات ژنیک

گروه فناوری اطلاعات ژنیک نیز با توجه‌ به ارائه خدمات خود در حوزه نرم افزار های مدیریت مطب و‌ کلینیک‌، به جهت کمک به کلینیک های پزشکی و نیز پزشکان محترم، ضمن تقویت و گسترش توان خدمات پشتیبانی، با فراهم آوردن امکانات دورکاری برای تیم پشتیبانی خود، بدون وقفه در حال ارائه خدمات به صورت غیر حضوری و اینترنتی است. ارائه خدمات رایگان به مراکز پزشکی تحت پوشش نیز یکی از اقدامات این گروه بوده است.

  منابع: کلیک، راه پرداخت، دنیای اقتصاد و …