رهبر فکر در حوزه بهداشت و درمان - نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ژنیک

این روزها به نظر می‌رسد همه افراد یک متخصص هستند، به ویژه هنگامی که نوبت به خدمات بهداشتی و درمانی می‌رسد. نصیحت در مورد کودکان و شرایط رشد آنها(!)، یا پیشنهاداتی در خصوص درمان سرماخوردگی و آنفولانزا و گاهی تجویز دارو… آنها این پیشنهادات را با استفاده از منابعی عرضه می‌کنند که در فضای مجازی وجود دارند. منابعی که توسط کارشناسان بهداشت و درمان تهیه و تنظیم می‌گردند. اما این سوال مطرح می‌گردد که آیا آنها معتبر هستند؟ آیا این افراد متخصصان واقعی بهداشت و درمان هستند یا فقط افرادی‌اند که به دنبال شهرت هستند؟ بیماران می‌خواهند به نظرات یک رهبر فکری اعتماد کنند نه به کسی که دنبال شهرت است.

رهبر فکری کیست؟ یک رهبر فکری کسی است که دارای تجربه بسیار بوده و در حرفه خود توسط دیگران به عنوان منبع تخصص شناخته شده باشد و با ارائه نوآوری در حرفه خود تاثیرگذار و صاحب سبک باشد. بر طبق یک مطالعه آماری ۵۰ درصد بازاریابان از بازاریابی محتوا برای آموزش و رهبری تفکر استفاده می‌کنند.

نکته بسیار مهم آن است که تبدیل شدن به یک رهبر فکری بویژه در حوزه پزشکی یک شبه اتفاق نمی‌افتد. در واقع سالها زمان لازم است تا این توانایی پرورش یابد. در این مقاله چهار مرحله تبدیل شدن به عنوان یک رهبر تفکر در حوزه بهداشت و درمان که سبب افزایش استراتژی بازارایابی محتوای بهداشت و درمان شما خواهد بود معرفی می‌گردد.

مرحله اول: در توانایی‌های خود برای اضافه نمودن ارزش و سبک به حوزه بهداشت و درمان اعتماد کنید.

با گذشت زمان و کسب تجربه بسیار، این تجربیات تبدیل به خِرَد می‌گردد. پس از چندین سال فعالیت در حوزه بهداشتی و درمانی، شما خود را ملزم به ایجاد و توسعه دانش در مورد آنچه انجام داده‌اید، می‌دانید و تصمیم به اشتراک گذاری آن می‌گیرید. در هنگام اشتراک گذاری این اطلاعات لازم است به اطلاعات و خودتان، اعتماد و اطمینان داشته باشید. اگر شما به خودتان اعتماد نداشته باشید، چگونه از دیگران این انتظار را داشته باشیم؟

برای تحقق هدف رهبری فکر و اندیشه، همیشه به یاد داشته باشید که شما باهوش‌تر، قوی‌تر و دقیق‌تر از آنچه به نظر می‌رسد و یا فکر می‌کنید، هستید. رهبران فکر و اندیشه اعتقاد دارند، دانشی که ارائه می‌دهند، باید برای دیگران ارزشمند و دقیق باشد.

 

دکتر Kevin - نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ژنیک

 

دکتر کوین فو، نمونه‌ای از پزشکانی است که به اشتراک گذاری تجربیات خود در وب‌سایت KevinMD.com برای بالا بردن آگاهی در مورد مسائل مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی پرداخته است. او به واسطه وب‌سایت خود بسیار شناخته است. در وب‌سایت ایشان در مورد انواع مختلفی از موضوعات مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی به بیان دیدگاه و تجربیات پرداخته شده است.

 

مرحله دوم: تولید محتوای با کیفیت

برای قرار گرفتن به عنوان یک رهبر فکر در حوزه بهداشت و درمان، باید ایده‌های خود را بشناسید. به ایجاد محتوای خدمات بهداشتی و درمانی جذابی بپردازید که مکالمات و ارجاعات را افزایش دهد. تنها تولید محتوا مهم نیست بلکه کیفیت آن دارای اهمیت است. مخاطبان خود را با آخرین نوآوری‌های خود درگیر نموده و به ارائه مشاوره پزشکی در هنگام شروع موضوعات بپردازید. ایده‌ها و دستاورد‌های خود را با ذکر منابع و ادله معتبر به اشتراک بگذارید تا اعتماد همکارانتان را نیز بدست آوردید. این موارد به تاثیرگذاری استدلالتان کمک شایانی خواهد نمود.

جهت نوشتن و به اشتراک گذاری ایده‌های خود یک پلت‌فرم مناسب ایجاد کنید. برای شروع، این پلت‌فرم می‌تواند یک شبکه اجتماعی مناسب مانند لینکدین (LinkedIn) باشد که توسط مختصصان به عنوان راهکاری برای بحث و اشتراک گذاری ایده استفاده می‌گردد و یا برای دسترسی و دریافت نظرات عموم از شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام (instagram) استفاده نمایید. البته بیش از هر چیز توصیه ما ایجاد یک وبلاگ و یک وب سایت است.

اگر فرصتی برای مصاحبه با رسانه‌ها برای شما ایجاد می‌گردد، حتما در آن شرکت کنید. انتشار یک کتاب و یا سخنرانی در یک رویداد و مصاحبه با رسانه‌ها، شرایطی را ایجاد می‌نماید تا نام و ایده‌های خود را ارتقاء دهید.

مرحله سوم: همیشه در بالاترین سطح بمانید

بیماران به دنبال یافتن بهترین مکان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی خود هستند. پزشکان نیز به دنبال مکان‌های مناسب برای اشتراک گذاری ایده‌ها و دستاوردهای خود و کمک به دیگران هستند. مردم در انتخاب یک مرکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی چه برای درمان و چه برای کار، بدنبال بهترین کیفیت و جدیدترین فناوری هستند.

رهبران فکر از تخصص خود برای برانگیختن مرزها و تغییرات استفاده می‌کنند. حوزه بهداشت و درمان گسترده و رقابت در آن شدید است. ایجاد جایگاه مناسب برای شما به عنوان یک رهبر فکر در حوزه بهداشت و درمان و استفاده از آن به عنوان بخشی از محتوای استراتژی بازاریابی می‌تواند به معرفی و بهبود استعدادهای شما کمک نماید. حوزه بهداشت و درمان همواره در حال تغییر است، برای موفقیت در این حوزه مهم است که شما به ترویج، تلاش‌های خود برای توسعه روش‌ها جدید و نوآورانه بپردازید. از سهل الوصول ترین راه‌های این ترویج بروزرسانی محیط فعالیت خود به تجهیزات و تکنولوژی‌های روز است. استفاده و ایجاد یک سیستم اتوماسیون پزشکی مناسب، آموزش صحیح پرسنل، ایجاد وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی، استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه درمانی خود، نمونه‌هایی از این راهکارهاست.

گام چهارم: قدرت واکنش و نظرات افراد دنبال کننده خود را جدی بگیرید!

بازخورد بیماران در فضای مجازی، صحبت و نظرات افراد در محیط پیرامون در خصوص شما و فعالیتتان بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار است. افزایش قابلیت استراتژیک در جوامع آنلاین و یا در مکان جغرافیایی شما، منجر به ایجاد ارتباط با افرادی می‌گردد که به ایده‌های شما علاقمند هستند. آنگاه شما می‌توانید به عنوان یک رهبر فکر در حوزه بهداشت و درمان، نه تنها قدرت متقاعد کردن دیگران در خصوص عقاید خود را بدست خواهید آورد، بلکه وضعیت و اقتدار شما در این حوزه کاری تغییر معنی داری خواهد یافت.

رهبر فکر در حوزه بهداشت و درمان نیاز به زمان، تلاش، دانش و تمایل به تغییرات دارد. اگر در خود تخصص و اراده لازم برای اینکار را احساس می‌کنید، با کمی تلاش می‌توانید به یک رهبر فکری موفق و مورد انتخاب دیگران تبدیل شوید. روش‌های جدید و تحقیقاتی خود برای کمک به بیماران را با اعتماد به نفس، تحقیق و مطالعه به گونه‌ای ارتقا دهید که برای درمان مناسب باشد. با این راهکار می‌توانید انگیزه و نظرات دیگر متخصصین حوزه بهداشت و درمان را برای حمایت از ایده‌های درمانی خود، بدست آورید.

مهرزاد عبدی

کارشناس امور بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ گروه فناوری و اطلاعات ژنیک