فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند سبب وفاداری بیمار نسبت به پزشک معالج خود شوند. دانش بالای پزشک، اخلاقیات، کار و درمان حرفهای و مراقبتهای پس از درمان، همگی از عوامل بسیار تاثیر گذار در این رابطه هستند. از میان این موارد میتوان گفت تا چندین سال اخیر انجام مراقبتها و پیگیریهای پس از درمان از تمام موارد دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. اما پس از پیشرفت دانش پزشکی از تمامی ابعاد و افزایش رقابت در این حوزه، اهمیت پیگیریهای پس از درمان برای افزایش رضایتمندی بیماران روز به روز افزایش یافته است. موفقیت بسیاری از درمانها به خصوص در حوزه دندانپزشکی و زیبایی وابسته به مراقبتهای بعد از درمان است. با توجه به این که مسئله مراقبتهای بعد از درمان در بسیاری از موارد امری تکراری و روتین برای کادر درمان محسوب میشود. در مواردی ممکن است برخی نکات از قلم افتاده و یا فراموش شود. بسیاری از مراکز برای این امر از بروشورها و یا برگههایی استفاده میکنند که موارد مهم در آنها ذکر شده و تا حد زیادی احتمال خطا را کاهش میدهد.
اهمیت فالو آپ بیماران
در حوزه درمان فالو آپ یا پیگیری بیماران میتواند بسیار ساده، موثر و البته ضروری باشد. به چند دلیل ساده نیز میتوان این موضوع را ثابت کرد:
- در حوزه درمان کمتر بیماری را میتوان پیدا کرد که پس از خروج از مطب یا کلینیک و رفتن به خانه در سلامتی کامل باشد. معمولاً چند روز یا حتی چند هفته برای برگشت سلامتی کامل فرد زمان لازم است. این زمان بهترین فرصت را میتواند برای انجام پیگیری موثر مهیا کند.
- وقتی کلینیک یا پزشک در مدت زمان نقاهت بیمار بتواند در کنار بیمار باشد و بیمار این اطمینان را داشته باشد که گروه درمان کنار او حاضر است، حس اعتماد بیشتری به بیمار دست میدهد. به نوعی بیمار خود را وابسته به آن پزشک و یا کلینیک میبیند. همین امر نیز موجب وفاداری بیشتر بیمار نسبت به پزشک درمانگر خود میشود.
- پیگیری بیماران این فرصت را به گروه درمان میدهد تا در آینده وقتی بیمار به پزشک نیاز پیدا کرد، دقیقتر و بهتر خدمات خود را ارائه دهد. ارائه خدمات بهتر یعنی ثابت کردن مشتری و این دقیقا همان افزایش سودآوری برای مطب و یا کلینیک است.
مزایای انجام پیگیری بیماران برای پزشکان و مراکز درمانی
پژوهشگران حوزه بهداشت و درمان به طور معمول سه مزیت اصلی را برای پیگیری درمان گزارش میکنند:
- پیگیری به طور کلی بیماران را سالمتر نگه میدارد و نتایج خدمات درمانی را به سمت اثر بخشی بیشتر هدایت میکند.
- پیگیری بیماران همچنین میتواند به کاهش میزان نیاز مجدد بیمار به پزشک کمک کند. زیرا ارزیابیهای منظم پس از ترخیص بیمار از مرکز درمانی یا پس ازخروج از مطب، عوارض زودرس بیماری یا درمان را کاهش خواهد داد.
- تحقیقات زیادی نشان داده است که پیگیری بیماران به صورت غیرحضوری به هیچ وجه از تعداد مراجعات کم نمیکند و بلکه باعث افزایش آن نیز میشود. این افراد رضایت خود را از خدمات در حدود ۹۷ درصد میدانند در صورتی که بیمارانی که تحت مراقبتهای عادی بودند تنها ۴۸ درصد رضایت داشتند.
مزایای انجام پیگیری برای بیماران
تقریباً همه بیماران اهمیت مراجعات بعد از درمان را میدانند، اما همیشه برای اجرای این کار به پزشک و مرکز درمانی مراجعه نمیکنند. اما با بهره گیری از سیستم پیگیری بیماران به صورت سنتی یا به کمک نرمافزارهای مدیریت مطب و کلینیک، مراکز بهداشتی و درمانی میتوانند موجب افزایش حضور بیماران در جلسات پیگیری درمان (پیگیریآپ) شوند. پزشکان و تیم درمان میتوانند با استفاده از این روش کمک کنند تا بیمار به خدمات دقیقتر و هوشمندتری دسترسی پیدا کنند.
روشهای انجام فالو آپ بیماران
مشاوره آنلاین هم بخشی از فرایند پیگیری درمان است. میدانیم که بیماران بسیاری مایل هستند از خانه یا محل کار خود با پزشک یا تیم درمان مشاوره غیر حضوری به صورت تلفنی و یا از طریق پیام کوتاه و سایر سامانهها داشته باشند. بنابراین انجام پیگیری بیماران صرفا محدود به مشاوره حضوری نخواهد بود.
بنابراین برای انجام پیگیری بیماران میتوان از روشهای بسیاری استفاده کرد که عبارتند از:
- پیگیری با استفاده از تماسهای تلفنی و دریافت بازخورد از بیماران به صورت لحظهای
- استفاده از سامانههای پیامکی
- دعوت بیماران برای مراجعه به مرکز درمانی و انجام پیگیریهای درمان
- انجام مشاورههای آنلاین
استفاده از امکاناتی جهت سادهتر شدن فرآیند پیگیری بیماران
متاسفانه با وجود فواید بسیار زیادی که انجام عملیات پیگیری بیماران برای پزشک و مرکز درمانی دارد، بسیاری از پزشکان به دلیل سختی، وقت گیر بودن و نیاز به زمان بندی بسیار منظم از انجام آن صرف نظر میکنند.
با توجه به این مشکلات، بهترین راه برای انجام یک پیگیری موثر و به موقع، استفاده از وبسایت پزشکان و یا نرمافزارهایی است که میتوانند به راحتی این عملیات را به دقت و با زمان بندی مناسب اجرا کنند.
ژنیک برای این امر راهکارهای جالبی را در نظر گرفته است.
نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ژنیک دارای یک سیستم پیشرفته برای پیگیری بیماران است به طوری که در زمان ثبت درمان پزشک میتواند زمان پیگیری بیمار را مشخص کرده و یا سیستم را به گونهای تنظیم نماید که به صورت خودکار بعد از یک درمان مشخص در زمان مشخصی بیمار پیگیری شود. به عنوان مثال بعد از انجام درمان بوتاکس ۳ روز بعد توسط منشی پیگیری صورت پذیرد.
و یا این که میتوان سیستم را به گونهای تعریف کرد که در زمان مشخصی پس از ثبت درمان، مراقبتهای بهداشتی لازم به بیمار پیامک شده و یا لینک مقاله وب سایت پزشک برای بیمار ارسال شود.همچنین امکان ارسال لینک جهت مشاوره آنلاین با پزشک نیز فراهم است.
ژنیک با ایجاد تمامی این موارد راه را برای ارتباط مؤثر با بیمار فراهم کرده است.
سامانه پیامکی نرمافزار مدیریت مطب و کلینیک ژنیک میتواند علاوه بر این موارد، با ارسال یادآور نوبت، رسید پرداخت وجه، قدردانی از معرف، یادآور تغییر زمان نوبت، اعلام تشکیل پرونده، یادآور بدهکاران، تبریک سال نو، تبریک تولد و… رابطه مطب با بیمار را در نزدیکترین حالت ممکن نگهداشته و در عین حال به عنوان بهترین برنامهریز و یادآور برای انجام پیگیری بیماران بیماران باشد.
ثبت ديدگاه