بازاریابی در حوزه پزشکی - نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ژنیک

در حالی که تقاضا برای پزشکان با توجه به جمعیت سالخورده، درمان های جدید و راه حل های نوین بیمه در حال افزایش است، رقابت بین پزشکان از جمله سیستم های بیمارستان، کلینیک، مطب‌های خصوصی و دیگر موارد در حال افزایش است. این وضعیت باعث افزایش وابستگی بیشتر به استراتژی‌های بازاریابی پیچیده‌تر برای جذب بیماران به ارائه دهندگان خدمات پزشکی می‌‌شود.

منصفانه است بگوییم که بیماران علی‌الخصوص بیمارانی با نرخ سنی زیر ۴۰ سال (جمعیت قالب کشور) علاقه‌مند به همکاری با هوشمندترین و کارآمدترین کارشناسان موجود هستند. بعید است بیماران یا خانواده نزدیک (مگر اینکه پزشک باشند) بتوانند دانش و توانایی پزشکان را ارزیابی کنند. این به این معنی است که بیماران باید به دیگر ابزارها متکی باشند تا تصمیم بگیرند که چه کسی برای مراقبت و درمان آنها مناسب است. این فرآیند تصمیم‌گیری به عنوان یک راهنمای فکری در بازاریابی پزشکی عمل می‌کند و به یافتن راهکارهای جذب بیماران جدید، در زمان مناسب  و اطمینان از بازگشت بیماران منجر می‌گردد.

عوامل بسیاری در جستجوی بیماران برای پزشک مورد نظر موثر است. وضعیت مالی بیمار، شیوه زندگی، نوع بیمه درمانی آنها، موقعیت جغرافیایی و کیفیت زندگی آنها نقش مهمی در تصمیم گیری در مورد نحوه رسیدگی به خدمات پزشکی دارند. با این حال، بازاریابی می تواند تعیین کننده نوع و نحوه تصمیم‌گیری در بیماران گردد. در حقیقت، گزینه‌های بیشتر، بازاریابی بیشتر و به ویژه رهبری اندیشه می‌توانند منجر به تغییر در تصمیم گیری بیمار گردد.

بسیاری از پزشکان در حال استفاده از مدل بازاریابی رهبری فکر هستند. آنها از طریق وب سایت‌های آموزشی، خبرنامه‌ها، وبینارها، سمینارها و کتاب‌ها در موضوع شیوه‌های پزشکی در حال تلاش برای برقراری و آموزش استاندارد‌های خدمات درمانی به بیماران بوده و با طرح آنکه می توانند این استاندارد را ارائه دهند و به جذب بیماران جدید بپردازند.

آیا واقعا بازاریابی در حوزه پزشکی ضروری است؟ مطمئن باشید! چطور بیماران (آینده نگر) بدانند شما بهترین، باهوش ترین و با تجربه ترین گزینه برای آنها هستید ؟ بسیار مهم است شما یک متخصص در یک منطقه خاص باشید.

یکی از محبوب‌ترین روش‌های بازاریابی پزشکی، رویکرد رهبری فکر است. با استفاده از امکانات آموزشی مانند خبرنامه‌ها، وب سایت ها، فیلم‌ها، کتاب‌ها و وبینارها برای برقراری ارتباط اطلاعات مهم پزشکی، راهی قدرتمند برای بدست آوردن مردم برای شناختن شما و دیدن شما به عنوان رهبر در رشته شما است.

شاید یکی از بزرگترین نشانه‌های ضرورت بازاریابی پزشکی، گسترش آژانس‌های بازاریابی است که به طور خاص به صنعت پزشکی متمرکز شده است. از یک دیدگاه بازاریابی، طب سنتی یک کسب و کار درست مثل هر نوع دیگری است. با این حال ممکن است متخصص جراحی قلب باز باشید، احتمالا متخصص بازاریابی مستقیم نیستید.

در این راستا متخصصان بازارایابی پزشکی در کنار شما حضور می‌یابند. آنان با شناخت بازار و درک تفاوت‌های ظریف صنعت پزشکی می‌توانند در بازاریابی پزشکی جهت رسیدن به  اهداف زیر با شما همراهی نمایند:

استراتژی بازاریابی پزشکی: در رویکرد کلی به ترویج عمل و دانش شما می‌پردازد. اهمیت یک طرح بازاریابی نباید کم ارزش شود. دربازاریابی خدمات درمانی باید استراتژی‌هایی تدوین و اجرا نمود که محصولات و خدمات سازمان به خوبی در نتایج موتورهای جستجو دیده شوند. این بدان معناست که شما به یک وب‌سایت قوی، استراتژی شبکه‌های اجتماعی، ‌استراتژی تولید محتوا و سئو نیاز دارید.

نام تجاری: در حوزه پزشکی بسیار شاهد این بوده‌ایم که افرادی بیشتر از توانایی و تخصصشان شهرت یافته‌اند و این در حالی است که بسیاری با تخصص  بیشتر در آمد و شهرت کمتری دارند. مردم،  محصولات یا خدمات شما را با نام تجاریتان می‌شناسند. این یکی از اولین چیزهایی است که باید به آن فکر کنید و تا آخر با کار شما همراه خواهد بود.

توسعه وب سایت: فقط کافی است سایت داشته باشید. سایت شما باید قانع کننده باشد و خوانندگان را با محتوای مناسب و قابل تفکر جذب کند.

سیستم‌های رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی پزشکان به کانال‌های ارتباطی خوبی برای به دست آوردن اطلاعات در مورد بهداشت و مسائل پزشکی و همچنین مکانی برای اینکه افراد با بیماری های مختلف با افراد مشابه خودشان بیشتر آشنا شود و مشکلات و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند تبدیل شده اند. حضور، تبادل اطلاعات و ایجاد ارتباطات در شبکه های اجتماعی در معرفی حائز اهمیت بسیاری است .

اصول اولیه را فراموش نکنید

مهم است به یاد داشته باشید در حالی که بازاریابی پزشکی ابتکاری در حال رشد، رونق و محبوبیت است، برخی از اصول اولیه کسب و کار وجود دارد، که  هرگز نباید نادیده گرفته شوند:

ارجاعات : صنعت پزشکی در این سالها زنده ماند و رشد کرد. یکی از عوامل موفقیت در پزشکی  برای یک پزشک خاص معرفی وی توسط بیماران به دیگران است. به یاد داشته باشید، بازاریابی دهان به دهان را هرگز دست کم نگیرید. درمان برای بیمار اولویت است اما درمانگر قابل اعتماد اولویتی بالاتر.

پیگیری : هرچند وقت یک‌ بار با بیماران خود تماس می‌گیرید؟ اصلاً تاکنون این کار را کرده‌اید؟ حتی همین بیماری که دیروز به شما مراجعه کرد و از خدمات یا محصول شما استفاده کرد؟ تاکنون شده با یکی از بیماران تماس گرفته و از اینکه به شما اعتماد کرده و به نزد شما آمده‌اند تشکر کرده باشید؟ تحقیقات نشان داده است ۴۸% از ارائه دهندگان درمان هیچ‌گونه ارتباطی جهت پیگیری با بیمار برقرار نمی‌کنند. چرا شما باید در بین این ۴۸% باشید؟

احترام: در ملاقات های خود به بیمار احترام بگذارید، برنامه ریزی کنید، قدردانی کنید، و ارجاع ها و بیماران جدید را تأیید کنید.

احترام متقابل طولانی است. وقتی که درگیر روشهای جدید بازاریابی پیشرفته میگردید، ابتکارات را فراموش نکنید. همیشه نیاز به پزشک خواهد بود. بنابراین تمرکز بر روی یک دکتر خاص، عالی است و اجازه دهید تلاش های بازاریابی، خود برتری خود را برجسته کند.