هوش مصنوعی به راحتی میتواند ثابت کند که در آینده نه چندان دور موتور محرک رشد برای بخش مراقبتهای بهداشتی است. یک گزارش اخیر از Accentur هزینه برنامههای کاربردی هوش مصنوعی را در مراقبتهای بهداشتی برای تخمین زده است. نتایج حاصل از این گزارش نشان میدهد که برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی میتوانند سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار برای اقتصاد مراقبتهای بهداشتی تا سال ۲۰۲۶ صرفه جویی کنند.
در ادامه به معرفی سه برنامه کاربردی با بالاترین ارزش در مراقبتهای بهداشتی با توجه به یافتههای این گزارش خواهیم پرداخت.
ربات دستیار برای جراحی
جراحیهای روباتیک نسبت به جراحیهایی که توسط انسانها انجام میشوند ایمنتر هستند چراکه برشهای جراحی توسط رباتها با دقت بیشتری انجام میشود.
جراحی رباتیک ترکیبی از اطلاعات تجربی جراحی واقعی برای بهبود روشهای جراحی است. در این روش، گروههای جراحی، دادهها را از سوابق پزشکی بیمار استخراج کرده و با دادههای عملیاتی به هنگام برای بهبود در نتایج جراحی ادغام میکنند. این تکنیک دقت دستگاه را بهبود میبخشد و میتواند منجر به کاهش ۲۱ درصدی طول اقامت بیمار در بیمارستان شود.
با بهکارگیری این تکنولوژی جراحان طیف وسیعی از روشهای پیچیده را با انعطافپذیری و کنترل بیشتر انجام میدهند. این تکنیک که بهعنوان تکنیک داوینچی شناختهشده است، بهعنوان پیشرفتهترین نوع جراحی در جهان شناخته میشود. داوینچی دارای اندامهای روباتیک با ابزار جراحی هوشمند است که دیدی وسیع و سهبعدی از محل جراحی را فراهم میکند. جراح، بازوی دستگاه را از یک کنسول کامپیوتر در نزدیکی میز کار خودکنترل میکند. این روش باعث موفقیت در جراحی و کاهش حاشیه خطا میگردد. همچنین کمک شایان بسیاری در پزشکی از راه دور باشد.
دستیاران پرستاری مجازی
دستیاران مراقبتهای پرستاری میتوانند بازدیدهای غیرضروری در بیمارستان و مسئولیتهای متخصصین بهداشتی را کاهش دهند. بر اساس گزارشی معتبر، ۶۴ درصد از بیماران اظهار داشتند که با دستیارهای پرستار مجازی راحتتر هستند. چرا که این دستیاران با پاسخگویی و نظارت ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته توانایی پاسخگویی به سؤالات دربارهی داروها و دیگر پشتیبانیها رادارند.
از اهداف کلیدی این فناوری این است که بیماران و ارائهدهندگان خدمات مراقبتی از ارتباطات بین دفاتر اداری و پذیرش مجدد در بیمارستان جلوگیر کنند. این دستیاران مجازی از یک طبقه بندی اختصاصی استفاده میکنند و به کاربران گوشداده و پاسخ میدهد.
دستیار پرستار به نام Angel یکی از نمونههای خوب پرستار مجازی(پرستاری از راه دور) است. این ربات با استفاده از صدا و هوش مصنوعی، سلامت فرد بیمار را کنترل میکند تا گزارشهای پزشکی را با هزینهی پایینتر فراهم کند. این دستیار قابلیت مدیریت، نظارت و ارتباط با استفاده از بینش منحصربهفرد و اعلانهای به هنگام را دارد.
کمکهای عملیاتی اداری
اتوماسیون گردش کار اداری تضمین میکند که ارائهدهندگان خدمات، مسائل فوری را در الویت قرار میدهند و همچنین میتوانند به پزشکان، پرستاران و دستیاران کمک کنند تا در زمان انجام وظایف معمول صرفهجویی کنند. برخی از اپلیکیشنهای هوش مصنوعی در بخش اجرایی عبارتاند از تبدیل رونوشتهای صوتی به متن که بهطور خودکار مراقبتهای غیرپزشکی مانند یادداشتهای نمودار و تجویز دارو را انجام میدهند.
یک مثال خوب در این زمینه شرکت Naunce است. این شرکت راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را فراهم میکند که به یادگیری ماشین به ارائهدهندگان مراقبتهای بهداشتی در کاهش زمانبندی اسناد و بهبود کیفیت گزارش کمک میکند. مستندات پزشکی مانند این به ارائهی خدمات بالینی به هنگام و دریافت تاریخچهی بالینی دقیق و توصیههای سازگار کمک میکند.
استفاده از هوش مصنوعی در مراقبت، مثبت یا منفی؟
بدیهی است که پیشرفتهایی که در بالا تنها چند مثال برای آنها آورده شد میتواند خطای انسانی را کاهش داده و نتایج کلی و اعتماد مصرف کننده را تقویت کند. اما هنوز هم بسیاری از افراد کاربردهای عملی هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی را زیر سوال میبرند. بیماران و مراقبان به طور یکسان میترسند که عدم نظارت انسان و احتمال بروز خطاهای دستگاه میتواند منجر به سوء مدیریت مراقبت شود. این در حالی است که حفظ حریم خصوصی دادهها که یکی از بزرگترین چالشهای مراقبتهای بهداشتی است، در واقع وابسته به هوش مصنوعی است.
با وجود چنین نگرانیهایی، باز هم دخالت هوش مصنوعی در مراقبتهای بهداشتی اجتناب ناپذیر است و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵بسیاری از مراقبتهای پزشکی به وسیله هوش مصنوعی انجام شود.
ثبت ديدگاه