یکی از اساسیترین ملزومات مدیریت هر مجموعه پزشکی، افزایش مهارتهای ارتباط با مراجعین یا همان اصول مشتری مداری است. به این صورت که اگر پزشکان بتوانند مهارتهای خاص ارتباطی را با مراجعین خود تقویت کنند مطمئنا در میان سایر پزشکان جایگاه بهتری خواهند داشت و همچنین از دید بیماران و مراجعه کنندگانشان یک پزشک بسیار حرفهای و فوقالعاده خواهند بود.
علت اهمیت مشتری مداری در پزشکی
بدون شک اگر یک پزشک روابط خود با مراجعین را به درستی مدیریت نموده و مطب خود را به گونهای اداره کند که بیماران به آن جذب شوند، زمینه بهبود روابط خود با مراجعین را فراهم ساخته و اصل مشتری مداری را در مجموعه خود رعایت کرده است.
محدودیت تعداد بیماران در بازار یکی از مهمترین دلایل پافشاری بر رعایت اصل مشتری مداری درپزشکی و علیالخصوص دندانپزشکی میباشد. مدیریت ارتباط با بیمار باعث میشود که مراجعه کننده جذب شده و به پزشک وفادار بماند. به یاد داشته باشید که یک بیمار وفادار میتواند زمینه مراجعه اطرافیان به کلینیک را فراهم ساخته و بدینترتیب نقشی موثر در افزایش تعداد مراجعین داشته باشد.
تبدیل یک مراجعه کننده به یک مراجعه کننده وفادار بسیار آسانتر و در عین حال کم هزینهتر از پیدا کردن یک مراجعه کننده جدید است. بنابراین بهتر است پزشکان تا حد توان با مراجعه کننده رابطه دوستی برقرار کرده و به انتظارات وی پاسخ مناسب دهند. در حالت کلی میتوان گفت که اصلیترین هدف ارتباط با بیماران حفظ آنها است. بالا بودن رقابت در میان جامعه پزشکی و سقوط آن دسته از پزشکانی که به اصل مشتری مداری پشت کرده اند، سبب شده است که تمرکز بر بیمار از اهمیت ویژهای برخوردار باشد.

نکات بسیار مهم در باب مشتری مداری
- یکی از مهمترین نکاتی که توجه به آن بسیار ضروری میباشد، توجه به محیط مطب است. به یاد داشته باشید که این محیط از نظر آراستگی باید در مطلوبترین درجه ممکن باشد. همچنین سعی کنید در کلینیک خود مکانی را برای نشستن همه افراد در نظر بگیرید. استفاده از رنگهای آرامش بخش و تابلوهای زیبا نیز میتواند در افزایش آرامش بیماران بسیار موثر باشد.
- نوبت دهی دقیق و رعایت نوبت تمام مراجعان از نشانههای احترامیاست که برای آنان قائل هستید. بنابراین سعی کنید برای وقت هر یک از مراجعین ارزش قائل شده و در زمان مقرر کار آنها را راه بیندازید. یکی از سادهترین راهکارها جهت تنظیم دقیق و کارآمد زمانهای نوبت دهی استفاده از نرمافزارهای مدیریت مطب و کلینیک ژنیک است. به کمک این نرمافزار میتوانید به راحتی یکی از اساسیترین اصول مشتری مداری را در محموعه خود رعایت کنید.
- تاخیرهای بیش از اندازه پزشکان یکی دیگر از مواردی است که باید به شدت از آن پرهیز شود. بنابراین اگر اصل مشتری مداری در دندانپزشکی را ضروری میدانید، از معطل کردن بیماران بپرهیزید.
- میتوانید مجلهها و جزوههای آموزشی را در دسترس بیماران در حال انتظار قرار دهید تا بدینترتیب وقت خود را بگذرانند و کلافه نشوند.
- پذیرایی از بیماران حتی با یک چای میتواند تاثیر بسیار چشمگیری در موفقیت کلینیک شما داشته باشد.
- اگر میخواهید ارتباط بیشتر و بهتری با بیمار خود برقرار کنید، سعی کنید با وی صحبت کرده و سوالاتی را مطرح کنید که بتواند پاسخ بله یا خیر داده و یا با حرکت چشمهایش شما را تایید کند. گاهی یک مکالمه دوستانه کوتاه میتواند نتیجه فوقالعادهای را در جذب مشتریان وفادار رقم بزند.
ثبت ديدگاه