آدرس IP عمومی چیست؟

آدرس آی‌پی عمومی به آدرسی اشاره می‌کند که شبکهٔ خانگی شما را به بقیهٔ اینترنت نشان می‌دهد. یعنی همان آی‌پی که ISP به مودم شما اختصاص می‌دهد. ISPها مجموعه بزرگی از آدرس‌های IP دارند که آن‌ها را بین مشتریان خود توزیع می‌کنند. آدرس IP عمومی شما آدرسی است که به دستگاه‌های خارج از شبکه شما کمک می‌کند تا با دستگاهتان ارتباط برقرار کنند. از‌آنجاکه بیشتر شبکه‌های شخصی از روتر برای اتصال به شبکهٔ اینترنت بهره می‌برند، این آدرس عمومی به روتر شما اختصاص داده شده است.

سپس ازآنجاکه همهٔ دستگاه‌های خانهٔ شما ازطریق روتر به اینترنت متصل شده‌اند، موقع آنلاین شدن از آدرس آی‌پی عمومی روتر استفاده می‌کنند. در این شرایط مهم نیست از چه دستگاهی استفاده می‌کنید، دسکتاپ، تلفن، دستگاه‌های خانهٔ هوشمند یا … زیرا اتصال به اینترنت از‌طریق آی‌پی عمومی شما انجام خواهد شد. هر رایانه‌ می‌تواند از آی‌ پی عمومی شما نیز برای دسترسی به روتر بهره ببرد.

برخی کاربران برای دریافت آدرس آی‌پی ثابت، هزینهٔ اضافه‌ای به شرکت‌های خدمات‌دهندهٔ اینترنت (ISP) پرداخت می‌کنند. آدرسی که احتمالاً بیشترِ کاربران به آن نیاز ندارند. اگر آی‌ پی ثابت نخریده باشید، آدرس آی‌پی عمومی شما پویا خواهد بود. این یعنی ارائه‌دهندهٔ خدمات اینترنت شما هر چند وقت یک‌بار از آدرس آی‌ پی جدیدی برای اتصال شما به اینترنت استفاده می‌کند و در واقع آن را تغییر می‌دهد.

دلیل این امر تاریخی است، زیرا در روزهای اولیهٔ روی کار آمدن اینترنت، بیشتر مردم فقط مدت‌ زمان کوتاهی به این شبکه متصل بودند. گفتنی است اختصاص یک آدرس آی‌پی ثابت به هر کاربر در شرایطی که مدت اتصال آن‌ها به اندازهٔ کافی زیاد نباشد، منطقی نیست. به آدرس‌های آی‌پی عمومی، آی‌پی‌های جهانی یا خارجی نیز گفته می‌شود. همهٔ این اصطلاحات نهایتاً به یک معنا اشاره می‌کنند.

آدرس IP خصوصی چیست؟

آدرس آی‌پی خصوصی، آدرسی است که فقط برای دستگاه‌های داخل شبکهٔ خانگی شما استفاده می‌شود و سایر دستگاه‌های موجود در اینترنت که خارج از خانهٔ شما قرار دارند، به این آدرس‌ها دسترسی نخواهند داشت. در عوض، از آدرس آی‌ پی خصوصی برای ارتباط دستگاه‌های داخلی شبکهٔ خانگی با یکدیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین روتر شما می‌داند اطلاعات دریافتی را به کجا ارسال کند.

آدرس‌های آی‌پی خصوصی استفاده‌شده در شبکهٔ خانگی، در هزاران شبکهٔ دیگر نیز به کار می‌رود. به‌عنوان مثال، ممکن است آدرس آی‌پی گوشی هوشمند شما در شبکهٔ خانگی‌تان ۱۹۲.۱۶۹.۱۰۰.۱۷ باشد. این آدرس منحصر‌به‌فرد نیست و احتمالاً افرادی در همسایگی شما با همان آدرس آی‌ پی خصوصی برای اتصال دستگاه‌های خود به روتر و نهایتاً اینترنت بهره می‌برند.

شایان ذکر است این آدرس‌ها باهم تداخل ندارند. زیرا در شبکه‌های جداگانه‌ای استفاده شده‌اند. اگر دو آدرس آی‌پی مشابه را در یک شبکهٔ خصوصی داشته باشید، در‌نهایت با یک تضاد آی‌ پی مواجه خواهید شد. علاوه بر این، احتمال دارد آدرس‌های آی‌پی خصوصی با نام آی‌پی محلی یا آی‌پی داخلی نیز شناخته شوند، اما نهایتاً معنای همهٔ این اصطلاحات یکسان است.

آدرس‌های IP عمومی و خصوصی چگونه با‌هم کار می‌کنند؟

برای تشبیه روش عملکرد آدرس‌های آی‌پی خصوصی و عمومی، به محوطهٔ دانشگاهی با صندوق‌های پستی دانشجویی فکر کنید. اگر در محوطهٔ دانشگاه زندگی می‌کردید و قصد داشتید به صاحب صندوق شمارهٔ ۵۶۱ یک نامه ارسال کنید، می‌توانستید به‌سادگی روی پاکت بنویسید «جعبهٔ ۵۶۱» و آن را در صندوق پستی دانشگاه بیندازید. سپس، کارکنان پست نامهٔ شما را به‌راحتی به شخص گیرنده تحویل می‌دادند.

با‌این‌حال، اگر خارج از دانشگاه زندگی می‌کردید و قصد داشتید نامه‌ای به صاحب صندوق شمارهٔ ۵۶۱ ارسال کنید، در این شرایط، نمی‌توانستید فقط عبارت «جعبهٔ ۵۶۱» را روی پاکت درج کنید و آن را به صندوق پستی بیندازید. کارکنان پست در این حالت نمی‌دانند نامه باید به کدام ساختمان ارسال شود؛ زیرا مکان‌های صندوق ۵۶۱ زیادی در کشور وجود دارد.

در‌ عوض، باید نامه را به آدرس ساختمان دانشگاه ارسال و در‌ ادامهٔ آدرس از عبارت «جعبهٔ ۵۶۱» استفاده کنید. اگر شمارهٔ صندوق را وارد نمی‌کردید، کارکنان پست نمی‌دانستند دریافت‌کنندهٔ اصلی نامه صاحب کدام صندوق در دانشگاه است. در این نمونه، آدرس ساختمان دانشگاه مشابه آدرس آی‌پی عمومی است، در‌حالی‌که شمارهٔ صندوق دانشجویی، عملکردی مثل آدرس‌های آی‌پی خصوصی دارد.